Kommunen får nye nettsider

Trondheim kommune lanserer nye nettsider i kveld, 4. mars. Trondheim kommune er først ut av storbykommunene med å lansere en nettside som er tilpasset både nettbrett og mobil. Vi har sett av statistikken at stadig flere av våre besøkende går inn på sidene via nettbrett og mobil. Vi har derfor valgt å tilpasse nettstedet til mobile plattformer. Vi har forsøkt å lage en side på publikums premisser, og ikke på de ansattes. Målet er at  besøkende skal slippe å famle rundt etter Les mer [...]

Nå er det like før…

Nå er det like før rådmannen skal legge fram budsjettforslaget for 2013 og fire år framover. Et krevende stykke arbeid nærmer seg slutten, et arbeid som involverer et ukjent antall ansatte og ledere og kulminerer i et 300 siders dokument som våre bystyrepolitikere skal fordype seg i gjennom høstmånedene. Onsdag om ei uke braker det løs. Da skal rådmannen legge fram hovedpunktene for politikere, media og andre interesserte. Seansen videooverføres gjennom www.trondheim.kommune.no Les mer [...]

Kommunens kommunikasjonsstrategi er revidert

Vi har oppdatert Trondheim kommunes kommunikasjonsstrategi. Hva er nytt? Jo, det er ikke tvil om at den digitale utviklingen er den mest gjennomgripende forandringen vi ser. Nettet er i dag vårt førstevalg når vi skal nå fram med viktig informasjon eller ta i mot innspill. Vi bruker sosiale medier, chatter med innbygger, har opplæringsverktøy på You Tube, blogger når vi har noe på hjertet og kommunens ansatte sitter også med nettbrett på fanget om kveldene og bruker smarttelefoner når Les mer [...]

Fortellinger er kraftverktøy

For en tid tilbake var jeg toastmaster på en stor middag. Det gikk fint om jeg skal si det sjøl. Gjestene var med underveis, gjorde som jeg sa, kom med muntre tilrop, lo på de riktige plassene. Det interessante er ikke at jeg lyktes, men hvorfor jeg lyktes. For det var ikke tilfeldig. Jeg valgte meg noen retoriske grep for å nå fram. Hvilken dag er det i dag, hvilken dag er det i dag, er det mandag? NEI! Er det mandag? NEI! Hvilken dag er det i dag, hvilken dag er det i dag, er det tirsdag? Les mer [...]

Jo, sosiale medier er effektive kommunikasjonskanaler

"29 profiler på Fb, 9 blogger, 6 chatsider og 4 twitter-kontoer - @trondheim kommune. Hørtes ikke veldig effektivt ut" skrev journalist Øyvind Bye Skille på twitter sist uke. Men der tar han feil. Sosiale medier fungerer faktisk svært effektivt i en stor organisasjon som vår med 13 000 ansatte og mer enn 230 enheter.   En rask titt på www.trondheim.kommune.no/sosialemedier viser at mange av kommunens enheter kommuniserer med innbyggerne via sosiale medier. Det gjør de ikke fordi de Les mer [...]

Slik bygger du forankring om avdelingens mål

Jeg har en årlig kontrakt med min arbeidsgiver. Det har også de andre 230 lederne i Trondheim kommune. Kontrakten fornyes ved starten av hvert år og inneholder noen felles krav som Rådmannen stiller til alle lederne, og noen spesifikke krav som går til hver enkelt basert på hvilken del av kommunen man jobber i. Selv om min Lederavtale er en avtale mellom Rådmannen og meg, ser jeg på den som min enhets arbeidskontrakt med kommunens øverste ledelse det kommende året. Det gjør jeg fordi summen Les mer [...]

En ikke helt vanlig dag på jobben

  Første nyttårsdag, en dag for sein og lang frokost, nyttårskonsert og hopprenn. Same procedure every year, en godt forankret tradisjon. Men årets første dag tok en annen vending. Starten var den samme. En hyggelig kveld i forkant, sein frokost, lat stemning. Jeg får melding fra 110-sentralen. Leirras på Byneset. Sjefen ringer, en medarbeider ringer. Det plinger inn en melding fra beredskapssystemet CIM. En talestemme kaller inn kommunens kriseledelse på en times varsel. Kan jeg Les mer [...]